ΝΑΞΙΑΚΑ(ΕΠΕΤΗΡΙΔΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΝΑΞΙΑΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ)
Τόμος 5/2015
Νεόδμητα Ξωκλήσια (1994-2014) στο Αγερσανί Νάξου:
Παράδοση και νεωτερικότητα
ΜΑΡΙΑ ΜΕΛΙΣΣΟΥΡΓΟΥ(Φιλόλογος)
4. Αγιος
Κοσμάς ο Αιτωλός (9)
Οικοδομήθηκε το
2012, στην περιοχή της παιδικής κατασκήνωσης της ενορίας του χωριού. Η επιλογή
του χώρου δεν έγινε τυχαία, μιας και εξυπηρετεί ένα πολύ συγκεκριμένο σκοπό.
Σύμφωνα με τον π. Συμεών, ιερέα της ενορίας Αγερσανίου, ο ιεραπόστολος Κοσμάς ο
Αιτωλός (1714-1779) είχε κάποτε περάσει από τη Νάξο όπου κατάφερε να περιορίσει
τη δράση και την επιρροή των διεφθαρμένων ιερέων (10) Την καλοκαιρινή
περίοδο το ξωκλήσι λειτουργεί ως ένας χώρος που εντάσσεται αρμονικά στο
πλαίσιο της παιδικής κατασκήνωσης. Το γεγονός ότι στερείται οροφής επιτρέπει
στα παιδιά να ατενίζουν τον έναστρο καλοκαιρινό ουρανό συζητώντας με τον
προαναφερθέντα ιερέα. Με αυτόν τον τρόπο, οι νέοι έρχονται ακόμη εγγύτερα στη
φύση και στα ουσιαστικά ζητήματα της ζωής, όπως κάποτε είχε κάνει ο μεγάλος
ιεραπόστολος του 18ου αιώνα. Η ανέγερση της εκκλησίας ήταν πολυέξοδη, αλλά «η
ενορία τα έκανε όλα ιδίοις χρήμασι», σε συνδυασμό με την πολύτιμη συνεισφορά
του ναοδόμου Βασίλη Σαγκριώτη που προσφέρθηκε να συνδράμει το έργο
αφιλοκερδώς.
Η εκκλησία πρωτολειτούργησε στις 23
Αυγούστου του 2012 με αγιασμό της Αγίας Τράπεζας και ψαλμούς του εσπερινού.
Ο ρυθμός
Όλες οι εκκλησίες
της έρευνας είναι μονόκλιτες, θολωτές, όπως και το παλαιό ξωκλήσι του Αγίου
Αρσενίου. Οι του Αγίου Εφραίμ, Αγίου Φανουρίου και Αγίας Παρασκευής
συμβαδίζουν αρχιτεκτονικά με το «πρωτότυπο» ξωκλήσι. Είναι δηλαδή κυκλαδίτικες
με θόλο. Ο Άγ. Ραφαήλ, όμως, καινοτομεί καθώς διαθέτει τρούλο που απαντά συνήθως
σε μεγαλύτερες εκκλησίες. Παράλληλα, η κτίτωρ της Ανάληψης του Κυρίου επέλεξε
τον βυζαντινό ρυθμό με τρούλο, ο οποίος, λόγω του σταυροειδούς του σχήματος,
ας μας επιτραπεί να τον θεωρήσουμε ως μια «εξέλιξη» του κυκλαδικού ρυθμού και
μια μορφή «νεωτερικότητας». Το ξωκλήσι του Κοσμά του Αιτωλού αποτελεί μια
ιδιαίτερη περίπτωση, καθώς η αρχιτεκτονική του είναι παντελώς ιδιόμορφη για τα
πολιτιστικά δεδομένα του νησιού, αφού παραπέμπει σε πρωτοχριστιανική αρχιτεκτονική.
Η επιλογή σχετίζεται αποκλειστικά με τον λόγιο κτίτορά του, τον ιερέα του
χωριού, ο οποίος ήθελε να προσδώσει στον ναό το ύφος που θα ταίριαζε στον
ιεραποστολικό χαρακτήρα του φερώνυμου αγίου.
θα ακολουθήσει το Γ΄ μέρος