Του Μανόλη Σέργη,Τακτικού Καθηγητή Λαογραφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Το θέμα του σημερινού άρθρου είναι σαφές ήδη από τον τίτλο του. Αποδεικνύω
ότι οι όροι ήθη και έθιμα είναι εντελώς διαφορετικοί, αλλά εμείς, ακόμη και οι
«ειδικοί», τους συνεκφέρομε στον λόγο μας, λες και είναι ταυτόσημες έννοιες.
Ήθη είναι τα αισθήματα, οι αντιλήψεις, οι νοοτροπίες,
οι στάσεις, οι συμπεριφορές των μελών των κοινωνικών ομάδων που συναπαρτίζουν
έναν λαό, τον ελληνικό φερ’ ειπείν. Είναι π.χ. οι απόψεις του «παραδοσιακού»
ανθρώπου για τον θάνατο και την μετά από αυτόν ζωή, το απολύτως
αντι-καταναλωτικό πνεύμα του, η στάση του έναντι του δικαίου και του αδίκου, η
ηθική του γενικώς, οι (λίγο-πολύ κοινές) απόψεις του για τις σχέσεις του με τη
γυναίκα και τα παιδιά του, η συμπεριφορά του έναντι των κοινωνικά
αποκλεισμένων, η σχέση του με τον χρόνο, κλπ. κλπ. Σε αυτά τα ήθη των «παλαιών»
ας αντιπαραβάλλουμε τα ήθη των σύγχρονων Ελλήνων, των μετά τουλάχιστον το 1970:
Είναι τα ίδια; Όλα; Ή τίποτα δεν θυμίζει τα αλλοτικά ήθη; Αναφέρω μερικά προς
σύγκριση: Καταναλωτισμός, θεοποίηση της υλικότητας (πολυτελή αυτοκίνητα),
καταφυγή σε πρακτικές και μη χρονοβόρες λύσεις (πλαστικό, φαστ-φουντ, κλπ.),
άλλες απόψεις περί γάμου, περί της προγαμήλιας ηθικής των κοριτσιών,
ατομικισμός, κλπ.
Αντιθέτως: Τα έθιμα «είναι τα ήθη όταν παίρνουν μια
ορισμένη, σταθερή και επαναλαμβανόμενη μορφή» (Μ. Μερακλής, Ελληνική Λαογραφία,
Καρδαμίτσα 2011,132). Οι αντιλήψεις (π.χ.) για την παρθενιά και την αγνεία της
νύφης (το ήθος) οδήγησαν στο έθιμο σε πολλά χωριά της Ελλάδας του ελέγχου της
παρθενίας, με μια τελετή που κορυφωνόταν με την επίδειξη ή την περιφορά του
ματωμένου «πουκάμισου» της νύφης (με πυροβολισμούς, τραγούδια,χορούς, φαγητά
και ξεφάντωμα), με την τελετουργική παράδοσή του τελικά από την πεθερά
στη νύφη. Τα έθιμα δηλαδή είναι πράξεις, δρώμενα, θεατρικές παραστάσεις. Τα
ήθη είναι ένα άμορφο υλικό στάσεων και συμπεριφορών.
Άλλο ένα παράδειγμα από
τον γάμο: Οι αντιλήψεις για τον ρόλο της νύμφης στο νέο της σπιτικό, ειδικά σε
εκείνα που διαβιούσαν εκτεταμένες οικογένειες(πάπποι, πεθερικά, ανύπαντρα αδέρφια του γαμπρού, το
νέο ζευγάρι) επέβαλαν αυτός ο ρόλος να είναι σαφώς οριοθετημένος, η νύφη
δηλαδή να υπακούει αναντίρρητα στις εντολές των μελών της οικογένειας του
άνδρα της. Αυτό το ήθος μετατρεπόταν σε εθιμική συμπεριφορά, σε έθιμα: Π.χ.,
τραγουδούσαν κατά τη μετάβασή της στο νέο της σπίτι τραγούδια που τής
υπενθύμιζαν αυτήν την επιβαλλόμενη συμπεριφορά, η πεθερά της την υποδεχόταν
στο σπίτι και της προσέφερε γλυκό, για είναι (αναλογική μαγεία) πάντα γλυκειά
μαζί της κατά τη συμβίωσή τους, στον Πόντο ειδικότερα η νύφη απαγορευόταν να
μιλά στα πεθερικά της και τους κουνιάδους της, και απευθυνόταν προς αυτούς με
παντομιμικές κινήσεις, το γνωστό στους Ποντίους μαch (προφέρεται μας). Η νύφη ελάμβανε το δικαίωμα να απευθύνεται
στον πεθερό μόνον αν της το παρείχε ο ίδιος. Πότε συνήθως; Όταν του παρέδιδε
τελετουργικά στην αγκαλιά του (ιδού ένα ακόμη έθιμο) το αρσενικό παιδί που θα
γεννούσε, άρα όταν θα διαιώνιζε το γένος του (το ήθος που έγινε έθιμο).
Ένα τελευταίο παράδειγμα από τον θάνατο: Θυμηθείτε
πόσα έθιμα δημιουργούσε στο σπίτι και στο νεκροταφείο η πίστη (ήθος) για την
μετά θάνατον ζωή του νεκρού.
Άρα, πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικές έννοιες,
οπότε, ειδικά όσοι είμαστε εκπαιδευτικοί, καλό είναι να προσέχουμε σε αυτήν την
διάκριση. Όσο για το αν χάνονται σήμερα ήθη ή έθιμα, νομίζω πως έγινε αντιληπτό
ότι χάνονται και ήθη και έθιμα. Τα πρώτα (τα ήθη) επιβιώνουν, χάνονται ή αντικαθίστανται
από καινούργια. Τα δεύτερα (έθιμα) ή χάνονται παντελώς ή επιβιώνουν με
παντελώς νέες σκηνοθεσίες και νοηματοδοτήσεις και μετατρέπονται σε φολκλόρ
(όπως έγραφα στο προηγούμενο άρθρο).
Το πιο σημαντικό όμως κρίνω πως είναι να συντηρήσουμε
εκείνα από τα ήθη του παρελθόντος που μας έδωσαν τον λαμπρό μας παραδοσιακό
πολιτισμό και να τα συμπληρώσουμε με ανάλογα σύγχρονα. Ιδού όμως το πρόβλημα:
Ποιος ορίζει, ποιος επιλέγει, ποιος επιβάλλει πλέον το δημιουργικό, ανθρώπινο,
ηθικό, ήθος; Κάποτε το όριζε (μετά από πολύχρονη δοκιμή) η μικρή κοινότητα του
χωριού. Σήμερα; Έχω δώσει απαντήσεις σε προηγούμενα άρθρα μου όταν μιλούσα για
τους φορείς που διαμορφώνουν τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό.
Καλή Σαρακοστή.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Η ΦΩΝΗ¨ της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου(αριθ.φύλλου 27-Φεβρουάριος 2018)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου